Teaduspõhine metoodika, mis toetab õpetajate koostööd ja selle kaudu õpilaste õppimise kvaliteeti.
Järgmise aasta algusest hakatakse Targa Tuleviku Fondi toetusel kolmes Eesti koolis – Tartu Tamme koolis, Kõpu põhikoolis ja Tartu LõunaTERA erakoolis – rakendama õpetajate koostöist tegevusuuringut Lesson Study. Selle eesmärk on aidata õpetajatel sügavamalt mõista, kuidas õpilased õpivad, ning arendada tõenduspõhiselt õpetamist.
Projekti juht ja Tartu Ülikooli haridusteaduste instituudi ülddidaktika kaasprofessor Liina Lepp sõnas, et Lesson Study metoodika pakub õpetajatele võimaluse koostöiselt oma õpetamist ja õpilaste õppimist analüüsida. “Õpetamine on kvaliteetsem, kui õpetajad süsteemselt analüüsivad oma õpetamist. Koostöine tegevusuuring, mida me praegu veel nimetame võõrkeelsena Lesson Studyks, pakub õpetajatele selge struktuuri koos tundide ettevalmistamiseks, läbiviimiseks ja analüüsimiseks. See aitab õpilaste õppimist sügavamalt mõista ja teadlikumalt oma õpetamist arendada,” ütles Lepp.
Mis on Lesson Study?
Lesson Study on Jaapanist alguse saanud ja maailmas laialdaselt kasutatud õpetajate koostöövorm professionaalse arengu toetamiseks. Selle metoodika keskmes on õpetajate õppimine õpiringides. Lesson Study õpiring, mis koosneb kolmest kuni kuuest õpetajast, leiab õpilaste õppimist puudutava väljakutse, otsib selle praktiliseks lahendamiseks materjale, kavandab ühiselt uurimistunni, kus üks õpetaja õpetab ning teised vaatlevad ja koguvad andmeid õpilaste õppimise kohta, ning pärast tundi toimub ühine analüüs ja refleksioon. Lesson Study õpiringi teema võib olla nii aine- kui ka ülddidaktiline. Näiteks võib õpiringis tegeleda mingi kindla aine kontekstis teema õpetamise tõhustamisega või õpilaste kriitilise mõtlemise toetamisega.
Kogu tsükkel kestab mitu kuud, pakkudes võimalust süvitsi minevaks aruteluks ja refleksiooniks. Tartu Ülikooli haridusinnovatsiooni professori Margus Pedaste sõnul on selle keskmes õpetajatevaheline õppimine uurimusliku lähenemise kaudu. „Uurimistund ei ole lihtsalt tavaline tund, vaid selle läbiviimisel on fookuses üks õpetajate endi sõnastatud uurimisprobleem. Selle määratlemiseks kogutakse andmeid oma praktikast. Probleemi teaduspõhiseks lahendamiseks tutvutakse teadusallikatega ja kavandatakse uurimistund. Tunni läbiviimisel on kolleegid andmete kogujad ja analüüsimisel kasutatakse samu meetodeid, mida teadlased uurimistöös. Seega õpetajad võtavad uuriva õpetaja rolli,“ sõnas ta.
Lesson Study metoodikale tuginevad õpiringid töötavad projekti “Lesson Study Eesti koolidesse” pilootkoolides järgmise aasta veebruarist juunini. Enne seda kogutakse andmeid klasside algseisu kohta, et hiljem oleks võimalik hinnata muutusi õpilaste õppimises ja õpetajate koostöös. Lisaks osalevad õpetajad intervjuul, et saaksime õpetajate vastustest tulenevalt ühiselt Lesson Study metoodikat Eestis arendada.
Miks see oluline on?
Rahvusvahelised uuringud on näidanud, et Lesson Study parandab nii õpetamise kvaliteeti kui ka koolikultuuri tervikuna. Õpetajad saavad teadlikumaks õpilaste õppimisest, enesetõhusus suureneb, koostöö pareneb ja õpilased saavad õppimisel rohkem tuge.
Tartu Ülikooli haridusteaduste instituudi õpetajahariduse professor Äli Leijen rõhutab, et õpetajate koostöö on üks olulistest teguritest ka õpetajate erialase kompetentsuse ja töörahulolu kasvul, et nad tahaksid õpetajana töötamist jätkata. “Uuringute põhjal jäävad õpetajad pikemalt ametisse, kui nad tajuvad ennast kompetentsena, saavad oma erialase tööga seoses ise otsuseid langetada ning tunnevad ka kolleegide toetust. Lesson Study loob teaduspõhise raamistiku, kus õpetajad saavad ühiselt õppida. Selle kaudu täieneb erialane pagas ja kasvab rahulolu oma tööga,“ lisas Leijen.
Lisaks õpetajate professionaalsele arengule aitab metoodika luua kooli kui õppiva organisatsiooni kultuuri. Sellise, kus iga õpetaja töö on väärtustatud ja kolleegilt õppimine on loomulik osa igapäevatööst.
Lesson Study ei jää pelgalt pilootprojektiks – metoodika lisatakse edaspidi ka Tartu Ülikooli õpetajakoolituse alusmoodulisse ning seda kasutatakse kutseõpingute ümberõppes, et tuua koostöine tegevusuuring õpetajate igapäevasesse töösse.
Kevadest on plaanis jagada ka eestikeelseid Lesson Study materjale ja pilootkoolide kogemusi, et toetada metoodika laiemat kasutuselevõttu. „Oleme loomas ka Lesson Study metoodikat tutvustavat materjali, mis aitab koolidel metoodikat samm-sammult rakendada,“ ütleb projekti eestvedaja Liina Lepp. „Eesmärk on, et metoodika leviks laiemalt ning aitaks muuta õpetajate koostöö süsteemsemaks ja mõjusamaks.“
Pilt: Undercliff Creative